Werken bij Plavei Contact

Vragen voor een telefonische urgentieaanvraag

 

Er zijn een aantal aandachtspunten voor als je een woningzoekende aan de telefoon hebt die vraagt naar urgentie.

 

  • Woningzoekende niet meteen verwijzen naar de website van urgentiecommissie.nl Neem eerst de standaard vragen (zoals hieronder genoemd)  met hen door. Wordt niet aan alle voorwaarden voldaan, dan heeft doorverwijzen geen zin.
  • Vrouwen die nu in een blijf-van-mijn-lijfhuis zitten konden voorheen direct bemiddeld worden, dit gaat veranderen maar er wordt nog met een werkgroep gekeken hoe ze dit gaan veranderen. Ze krijgen dan waarschijnlijk een brief van de urgentiecommissie mee maar ze hoeven niet de gehele urgentieprocedure door.  (Laura W. zit bij die werkgroep)
  • Denk aan de drie voorwaarden: WOONNOOD, ZELFREDZAAMHEID, EIGEN VERANTWOORDING

Ieder geval is weer specifiek en soms denken we dat er geen urgentie mogelijk is maar krijgen ze het wel. Het blijft lastig en je kunt niet altijd meteen een antwoord geven want geen enkele casus is zwart wit.

Dus als je iemand aan de telefoon krijgt stel dan in ieder geval de volgende vragen:

 

  • Wat is de meettijd
  • Hoe vaak heeft u gereageerd op woningen?
  • Hoe is de gezinssituatie? (minderjarige kinderen)
  • Hoe is het probleem ontstaan (eigen verantwoordelijkheid?)
  • Waar woont u nu? (woonnood? Hoe lang al inwonend?)
  • Heeft u al eerder zelfstandig gewoond? (kinderen die nog thuis wonen en nu urgentie aanvragen kunnen ook op een kamer gaan wonen)
  • Wat is uw inkomen? (mogelijkheid om op de particuliere markt iets te vinden?)
  • Waar wilt u reageren op woningen? Wij adviseren u de urgentieaanvraag daar te doen waar u een woning zoekt. Die woningcorporatie kent daar de woningmarkt het best en kan u het best adviseren.